Zelf een gekke plek gespot? Deel je locatie op deze blog! 


Het is bijna zover. Op 24 september verschijnt De Gekste Plek van Nederland. Een bloemlezing van 111 vreemde, ongerijmde, ontspoorde en bizarre plekken in Nederland. Van de Gestreelde Vrouwenborst in het plaveisel van het Amsterdamse Oudekerksplein tot de tweekoppige foetussen in Museum Vrolik en van de Hobbitsauna tot camping Het Wad, dé plek als je ’s avonds op de Afsluitdijk om een kampvuurtje wil zitten.

Natuurlijk zijn er in Nederland veel meer gekke plekken te vinden dan  ik in mijn boek kwijt kon. Daarom nodig ik alle lezers van deze blog uit om nieuwe gekke plekken aan te dragen. Vreemde beelden, gebouwen met een bijzonder verhaal, rare spelingen van de natuur – alles is goed, zolang het maar gek is. Liefst héél gek. De meest verrassende locaties verwerk ik mogelijk in een nieuwe editie. 

Intussen kijk ik achter de schermen bij een aantal gekke plekken uit mijn boek én daarbuiten.   Uit de hand gelopen hobby’s (man maakt berg!), communistische standbeelden die aan de wandel zijn gegaan (hoe is Lenin in het Badpakkenpark van een Gronings kuuroord verzeild geraakt?) of plekken die een hele andere functie vervullen dan je op het eerste gezicht denkt.

Het Groninger ‘spookdorp’ Marnehuizen ziet eruit alsof het na een epidemie van de bewoonde wereld is afgesloten, maar is in werkelijkheid een levensecht oefenterrein voor speciale eenheden van de landmacht. De Barbapapa-achtige Loft Letters op het dak van het Amsterdamse Botel vormen niet alleen een logo, maar huisvesten hotelkamers met thema’s als film, skaten en erotiek. En de rotonde bij de afrit Houten (A27), ogenschijnlijk een rotonde als alle andere, verandert ’s avonds in een Landingsbaan voor Buitenaardse Culturen. Er is zelfs een signaleringssysteem dat ufo-bestuurders vertelt of ze veilig richting Utrecht kunnen zweven.

Ook het Solse Gat is op het eerste gezicht gewoon een bosvennetje. Maar wel een vennetje waar een duistere vloek op rust. Denk er jammerende monniken en een opgeslokt klooster bij en je waant je midden in een verhaal van Stephen King.


Ik wens alle lezers van deze blog (en natuurlijk van mijn boek De Gekste Plek van Nederland) heel veel plezier!

Jeroen van der Spek


*Klik hier om De Gekste Plek van Nederland te bestellen. 





Reacties

  1. Het is echt een geweldig boek! wij zwerven nogal eens hier in Nederland en dan zijn deze plekken echt "verborgen juweeltjes". Wat ik jammer vind is dat het niet per provincie is vermeld. Als wij bv. in Drenthe zijn is het bijna onmogelijk iets snel in de buurt te vinden.Misschien iets voor een volgend exemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja dat vind ik ook. Jeroen is er ergens zo'n overzicht te vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dezelfde opmerking als vorige twee. Hartstikke leuk boek, erg inspirerend. Je gaat automatisch anders kijken naar je omgeving. Een kaart/googlemaps zou echter handig zijn. Heb je dat inmiddels beschikbaar, bijv op internet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag me af hoe ik mijn 'gekste"plek op deze site kan uploaden. We kwamen wat aparts tegen en dachten meteen aan de 222 (waarvan ik nu zie dat er ook een 111 versie is)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts