De Luchtspiegeling van Bears (2)



Zelf een gekke plek gespot? Deel je locatie op deze blog! 


De eerste keer dat ik de Uniastate bezocht, werd ik opgevangen door een medewerker van het VVV-postje tegenover het staketsel. Hij bleek alles - maar dan ook werkelijk alles - over de luchtspiegeling te weten. In ruil voor drie-en-een-halve euro kreeg ik een persoonlijke rondleiding, die me langs de wildste uithoeken van de Friese geschiedenis joeg. Van het roemrijke geslacht der Unia’s tot de gevreesde Arumer Zwarte Hoop van Grutte Pier – een bijeengeraapt zootje struikrovers, Gelderse huurlingen en aan lager wal geraakte edelen. Ik beefde voor de Koning van de Zuiderzee tot ik me - in de tegenwoordige tijd - realiseerde dat de middag al aardig richting borreltijd begon te lopen en ik aan de andere kant van Nederland nog verplichtingen had. Kinderen van de crèche halen, bijvoorbeeld.

Nadat ik me bliksemsnel had verontschuldigd, stoof ik met gierende banden richting Randstad. Maar ik was nog niet klaar met de Uniastate. Mijn tweede kennismaking met het bouwwerk - inmiddels officieel gepromoveerd tot Gekke Plek nummer 9 - vond plaats op Oudejaarsdag 2014. De zon was bijna onder en de vrieskou begon uit de grond omhoog te kruipen. De laatste zonnestralen zetten de luchtspiegeling in een koperen gloed: een landhuis dat weliswaar uit de nevels van de geschiedenis was herrezen, maar al zijn massa had verloren.

Terwijl ik naar dat magische beeld keek, hoorde ik vanuit de verte, als een soundtrack, doffe dreunen: het traditionele carbid schieten was begonnen. In buurtschappen als Fûns, Jellum en Jorwerd lieten Friese mannen steekvlammen uit melkbussen schieten, begeleid door het geluid van een naderend onweer. Het leek alsof de troepen van Grutte Pier - nu nog onzichtbaar - elk moment tussen de koeien en nevelslierten konden opdoemen.

Ik heb zelden zo het gevoel gehad dat ik live in een film stond. 



*De Luchtspiegeling van Bears is plek nummer 9 in De Gekste Plek van Nederland. 

Klik hier om De Gekste Plek van Nederland te bestellen. 

Reacties

Populaire posts