Expeditie Python



Zelf een gekke plek gespot? Deel je locatie op deze blog! 


De tijden dat een brug niet meer deed dan A met B verbinden, liggen achter ons. Een béétje brug is tegenwoordig een landmark (Erasmusbrug Rotterdam), een architecturaal hoogstandje (Krúsrak bij Sneek) of een staaltje technische krachtpatserij (de Slauerhoffbrug, over de Harlingervaart in Leeuwarden).

Amsterdam heeft zelfs een brug die veel weg heeft van een kermisattractie. In het voormalig havengebied in Zeeburg, aan de oostkant van de stad, ligt de Python: een golvende, felrode voetgangersbrug die van het eiland Borneo naar het eiland Sporenburg kronkelt.

De door West 8/Adriaan Geuze aangelegde brug heeft de uitstraling van een echte rollercoaster. Coney Island meets the Efteling. Als een gestileerde draak verheft het 93 meter lange gevaarte zich in de hoogte, bolt zijn enorme vuurrode rug over het water van het Spoorwegbassin om daarna weer loodrecht op de andere oever neer te dalen.

Dat klinkt misschien erg heftig voor een voetgangersbrug, maar toen ik jaren geleden met mijn zus bezig was aan Expeditie Python, schudde ze halverwege de trap haar hoofd. ‘Ik verzet echt geen stap meer,’ kreunde ze. Hoogtevrees. Kan ik goed over meepraten, maar blijkbaar hebben de familiegenen mij nog een beetje ontzien. Hoe dan ook: de geplande beklimming ging niet door. Weg uitzicht. Weg sensatie van kleiner wordende huisjes. Van kabbelend water ver beneden me en vooral: van een steile bocht omlaag, waarover je zo met een denkbeeldig achtbaankarretje de diepte in kan storten.

Een dagje Walibi? Ik beklim liever een brug in Amsterdam-Oost!


Klik hier om De Gekste Plek van Nederland te bestellen. 




Reacties

Populaire posts