Rotonde-aardbeien


       Zelf een gekke plek gespot? Deel je locatie op deze blog!

‘Moet je binnenkort niet weer een tripje maken, voor één van je boeken?’ vroeg mijn zoon Sascha onlangs. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat hij het helemaal beu was: op een vrije dag de auto ingesleurd worden en 200 kilometer rijden, om ergens in een nieuwbouwwijk op zoek te gaan naar een obscuur kunstwerk. Een belastingkantoor dat beplakt is met parfumflesjesfolie. Maar nee, hij had zin in een nieuwe expeditie. Dat ik onderweg zo nu en dan een uurtje foto’s moest maken, nam hij blijkbaar op de koop toe.
'Tja, het boek is klaar*’, zei ik, met een mengeling van voldoening en spijt. 'Maar ik ben wel weer met een blog bezig. Weet je wat: we rijden naar de aardbeien.'
Ik dacht aan de drie reusachtige vruchten, die aardbeienteler Jan van den Elzen een paar jaar geleden op een rotonde naast de A50 neer liet zetten. Sindsdien lokken de Aardbeien van Uden een onafgebroken stroom automobilisten naar Jans aardbeienautomatiek. En naar de aardbeien-drive-in* die Jan binnenkort opent. Strawberry Fields meets McDonalds.

Een week later doorkruisten we het vertrouwde niemandsland van Nederland-naast-de-snelweg, toen ze aan de andere kant van de voorruit opdoemden: zomerkoninkjes op mammoet-formaat. Ze stonden in volmaakte achteloosheid gegroepeerd: eentje op zijn punt, de andere liggend op z’n zij. Nummer drie was doormidden gekliefd. De andere helft ontbrak.
'Laten we ze van dichtbij bekijken,’ zei ik. Ik stuurde onze auto naar een stukje doodlopend asfalt en griste mijn fototoestel van de achterbank. Even later stonden we als ontdekkingsreizigers aan de voet van drie vuurrode, gespikkelde bergen. Vol ontzag keken we omhoog. De aardbeien, die vanuit de auto nog iets vertederends en alledaags hadden, bleken van dichtbij zo exorbitant groot dat ik op slag was vergeten dat we bij een afslag naast de A50 stonden. In plaats daarvan waren we in een Alice in Wonderland-decor à la Tim Burton beland, een maquettelandschap waar mensen de vreemde eend in de bijt waren.
‘Ze zijn wel fattoe,’ zei mijn zoon met een kennersblik.


Lees hier verder


*De Gekste Plek van Nederland 2 ligt vanaf 23 juni in de boekwinkel. Klik hier om het boek te bestellen. 

*Op 20 juni berichtte het Brabants Dagblad dat Jan en Birgitte van den Elzen binnenkort als eerste fruittelers een aardbeien-drive-in openen. Bij de drive-in kunnen voorbijgangers vanuit de auto verse aardbeien of een potje jam kopen. Het tweetal is daarmee de McDonalds net voor. Het plaatselijke filiaal van de fastfoodketen opent in 2018 een drive-in aan de andere kant van de snelweg.  



Reacties

Populaire posts