Rotonde-aardbeien 2






                                              vervolg op Rotonde-aardbeien 1

Het daaropvolgende uur was ik 'even niet bereikbaar'. Ik wachtte tot de zon een opening tussen twee wolken vond en wrong me in alle mogelijke bochten om de aardbeien goed in beeld te krijgen. Ik ging zo in het fotograferen op dat de aanmoedigingen van automobilisten (‘Hee, niet alles zelf opeten’) amper tot me doordrongen.

Toen ik klaar was zag ik dat we gezelschap hadden gekregen. Een onbekende auto had zich op het strookje asfalt pal naast onze auto gewurmd. Achter het stuur zat een man met donkere krullen.
‘Mooie foto’s gemaakt?’ vroeg hij, met een brede grijns.
Ik knikte. ‘Volgens mij wel!’
Zijn gezicht kwam me bekend voor. Wacht eens even… ‘Jij bent Jan!’ zei ik. ‘Van de aardbeien! Jij hebt ze bedacht.’
De grijns werd nog breder. ‘Mooi hè. Ze staan in de top tien van beste rotondekunstwerken.’
Hij zei het alsof het een lang gekoesterde levenswens was, in de top tien van beste rotondekunstwerken staan.
‘Ze zijn ik elk geval enorm,’ zei ik.
‘Ik hou daar wel van,’ zei Jan. ’Nou houdoe hè.’ Hij stoof grijnzend weg

Zijn grijns werd in mijn gedachten nog breder toen ik later las dat Jan ‘zijn’ rotonde net had weggekaapt voor de neus van hotelketen Van der Valk, die een paar jaar geleden ook plannen met de rotonde had. Dankzij Jan keken we weliswaar uit op drie angstaanjagende vitaminebommen, die moeiteloos als toetje hadden kunnen fungeren in La Grande Bouffe, maar echt: het had veel erger kunnen zijn. Voor hetzelfde geld stond hier nu een bovenmaatse toekan
 

We moeten Jan eeuwig dankbaar zijn. 


De Gekste Plek van Nederland 2 ligt vanaf 23 juni in de boekwinkel. Klik hier om het boek te bestellen. 

Reacties

Populaire posts