Deel 2 is uit!



Laat ik eerlijk zijn: na de voltooiing* van De Gekste Plek van Nederland dacht ik echt dat de klus er opzat! Ik ging er vanuit dat ik de gekke plekken van ons land uitputtend in beeld had gebracht, en daarmee de rest van Nederland had gereduceerd tot oninteressante kaalslag. Een dor land waar de enige gekte een Oranje straat is, tijdens een EK voetbal. Zelden zat ik er zo compleet naast!

Een paar weken later was ik op weg naar een bezienswaardigheid die - in Michelin-jargon - een omweg waard was. De omweg werd langer en langer en voor ik het wist stond ik voor een ingepakt huis. Een week later stuitte ik op een mijnmuseum in de Bollenstreek! En ontdekte ik een indoorcamping met drie Oudhollandse stacaravans in een verbouwde garage.

Is dit een nachtmerrie?, dacht ik bij mezelf. Heb ik echt al deze gekke plekken over het hoofd gezien? Maar uit alle hoeken en gaten sprongen ze tevoorschijn: bizarre gebouwen, masochistische doe-attracties en kunstwerken die je overal zou verwachten, behálve op de plek waar ik ze aantrof.

Ik maakte een ommetje op een wandelpad dat geplaveid is met grafzerken. Waagde me in een sauna waar je wimpers direct bevriezen en keek in de kanonslopen van een zelfgebouwd 'fort tegen de nieuwbouw'.

Omdat ik toch lekker bezig was, deed ik ook maar meteen een meditatie in een strotempel. Gevolgd door een Noordzeestorm in een sauna. Ik reed zelfs all the way naar Dordrecht, om op een winderige zondagochtend plaats te nemen in een bushokje dat de vorm heeft van een reusachtig doodshoofd. Tot mijn verbazing stopte er na tien minuten een Arriva-bus.

Van mijn oorspronkelijke waanidee ben ik helemaal genezen. De gekke plekken zíjn niet op. Integendeel. Ons land is rijk aan bizarre, buitengewone, onvoorstelbare en ontspoorde plekken, al weet de TomTom de helft niet te vinden, is menselijke aanwezigheid lang niet altijd gewenst en moet je regelmatig over een hek klimmen om de gekte van dichtbij te bewonderen.


Nederland is zo gek nog niet.


*De Gekste Plek van Nederland 2 ligt vanaf 23 juni in de boekwinkel. Klik hier om het boek te bestellen. 

Reacties

Populaire posts