Hunebedschuilkelder


Zelf een gekke plek gespot? Deel je locatie op deze blog! 


Hunebedden zijn indrukwekkende getuigen van een ver verleden. Al moet je soms je fantasie flink aan het werk zetten om dat verleden voor je te zien. Neem Hunebed D49*, oftewel de Papeloze Kerk, bij Schoonoord. Een plek waar de geschiedenis vanaf druipt. In dit hunebed, dat vroeger in het open veld stond, luisterde vierhonderd jaar geleden een kleine, maar fanatieke schare naar de geheime preken van kerkhervormer Menso Alting. Het aanhoren van zo’n preek was levensgevaarlijk: in het katholieke Nederland waren calvinistische ‘diensten’ streng verboden. Genoeg drama dus, maar hoe leg je dat drama vast in een foto?

Toen ik door mijn archiefje met foto’s struinde, zag ik dat het mij in elk geval niet gelukt was. Op de foto’s die ik eerder had gemaakt was Hunebed D49 veranderd in een vormeloze steenmassa, die niet eens helemaal in beeld paste. Te veel, te groot, te massief.

Op fotonetwerk Flickr vond ik een foto die wel drama uitstraalde. Ik mailde de fotograaf met de vraag of ik zijn foto misschien voor mijn boek mocht gebruiken en kreeg een heel vriendelijk mailtje terug. Les Hamilton bleek een Schot die regelmatig naar Nederland reisde en opmerkelijk genoeg verknocht was geraakt aan het Drentse landschap. En aan hunebedden. Natuurlijk kon ik zijn foto gebruiken, mailde hij terug, en misschien vond ik het ook leuk om te weten hoe hij zijn foto had gemaakt.

Mijn nieuwe pennenvriend had zijn camera op een éénbenig statief bevestigd en vanaf twee meter boven zijn hoofd verschillende deelopnames gemaakt. Met een speciaal softwareprogramma had hij de stukjes hunebed naadloos aan elkaar geplakt - een prestatie die het trechterbekervolk (de mysterieuze stapelaars van de hunebedden) met ontzag zou hebben vervuld!

Les, very nice job!

*Hunebed D49 is één van de 111 locaties uit de Gekste Plek van Nederland. Klik hier om het boek te bestellen. 


Reacties

Populaire posts