Ondertussen bij de buren (3)




Zelf een gekke plek gespot? Deel je locatie op deze blog! 


De afgelopen weken schreef  ik al over mijn uitstapje naar Borgloon. Wat ik er niet bij vertelde was dat ik mijn kinderen, die nog schoolvakantie hadden, had meegelokt met een andere ‘attractie’, vlakbij het doorkijkkerkje. Daar ligt een gehucht met de tot de verbeelding sprekende naam Kuttekoven. Een illustratie van het feit dat gekke namen ook in Vlaanderen dik gezaaid zijn. Jezus-Eik, Bierbeek, Oude God, Lozer, Rukkelingen aan de Jeker, Klein Homo, Verbrande Brug, Schaapbalie, Buitenland, Dode-man en Schellebelle. Ze vormen de Vlaamse tegenhangers van Nederlands meest bloemrijke (of, afhankelijk van je smaak, meest ontspoorde plaatsnamen): Doodstil, Muggenbeet, Turkije, Lull, Sexbierum, Gaarkeuken en Hongerige Wolf! En dan zwijg ik nog maar over Ballast, Verloren Einde en Tranendal.

Kuttekoven dus. Goed beschouwd misschien niet zo heel bijzonder, maar wat Kuttekoven echt uniek maakt, is het feit dat de burgemeester naadloos bij het dorp past -  althans zijn naam. Want – believe it or not - de eerste burger van Borgloon, waar Kuttekoven deel van uitmaakt, heet Danny Deneuker.  Een naam die in Nederland niet bevorderlijk zou zijn voor een bestuurlijke carrière, maar in België slechts tot licht schouderophalen leidt. Allé, t’is maar een naam hè.

Deneuker  ziet er zelf de grap wel van in. Al was het maar omdat er in dezelfde streek nog minstens dertig andere Deneukers wonen. En omdat de combinatie van die mannetjesputtersnaam en dat Vlaamse lustoord economisch gezien perspectief biedt. ‘Als ik er met mijn naam aan kan bijdragen dat Kuttekoven een nieuwe toeristische trekpleister wordt, doe ik dat graag,’ zei de burgervader met een brede glimlach.  

Je moet natuurlijk wel pragmatisch blijven, als burgemeester. 


In afwachting van de Gekste plek van België kan je hier vast de Gekste Plek van Nederland bestellen. 









Reacties

Populaire posts